Zdrowa żywność

Co jeść, by być zdrowym

Odpowiednio zbilansowana dieta znacząco podnosi jakość życia. Pomaga też uchronić się przed śmiertelnymi chorobami (tj. schorzenia serca i nowotwory), które często idą w parze z nadwagą.

 

1. Zielone warzywa

Warzywa kapustne, takie jak brokuły i brukselka, jak również szpinak dostarczają kwasu foliowego, wapnia i innych składników odżywczych, które wzmacniają kości oraz pracę mózgu i zapobiegają związanym z wiekiem problemom z oczami

4178228-warzywa-zielenina-brokuly-szczypior-643-477

2. Owoce jagodowe

Jagody, truskawki, borówki, maliny i jeżyny są pełne antyoksydantów, które m.in. hamują procesy starzenia się i zapobiegają rozwojowi wielu schorzeń

2929206-jagody-643-482.jpg

3. Fasola i soja

Są doskonałym źródłem białka o niskiej zawartości tłuszczu oraz dużej ilości błonnika, przeciwutleniaczy, niezbędnych witamin i minerałów, takich jak żelazo, potas. Badania pokazują, że skutecznie chronią przed rakiem piersi i rakiem prostaty

4528402-fasola-643-476.jpg

4. Produkty pełnoziarniste…

jak również ryż. Makarony i pieczywo pełnoziarniste są bogate w błonnik, witaminy i minerały, w tym w antyoksydanty, które działają ochronnie i obniżają ryzyko m.in. chorób układu krążenia i raka

3259707-ryz-643-477.jpg

5. Oliwa z oliwek

Jest podstawą jednej z najzdrowszych na świecie diet – diety śródziemnomorskiej. Obfituje w przeciwutleniacze i przeciwzapalne jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Obniża ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, nowotworów i związanego z wiekiem pogorszenia funkcji poznawczych

4845604-oliwa-z-oliwek-643-476

6. Pomidory

Zawierają duże ilości likopenu (przeciwutleniacz), który zmniejsza ryzyko raka prostaty, płuc i żołądka, jak również schorzeń serca. Warto jeść pomidory gotowane, bo w porównaniu z surowymi, zawierają wyższe stężenie likopenu

3039624-643-482.jpg

7. Orzechy

Migdały i orzechy włoskie są bogate w składniki odżywcze. Zawierają zdrowe tłuszcze, witaminy, minerały i białko, które wspiera pracę mózgu oraz dobre funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Zapobiegają także rozwojowi stanów zapalnych w organizmie

2726534-orzechy-643-482.jpg

8. Ryby

Tłuste ryby, takie jak łosoś, sardynki, pstrąg tęczowy, tuńczyk, halibut i makrela, zapewniają duże ilości kwasów omega-3, które m.in. pomagają zapobiec stanom zapalnym w organizmie

4975836-pstrag-643-428.jpg

9. i 10. Biała lub zielona herbata

Białe i zielone herbaty zawierają epigallokatechiny (organiczne związki chemiczne z grupy flawonoidów), które są jednymi z najbardziej zaawansowanych form przeciwutleniaczy. Wiele badań wykazało, że picie zielonej i białej herbaty pomaga obniżać ryzyko chorób serca, raka i alzheimera

3929621-643-476.jpg

Reklamy